joi, 6 octombrie 2011

R.I.P. Steve Jobs

Mai mult sau mai putin era de asteptat sa scriu azi un articol despre Apple si campania lor de marketing care functioneaza cu succes de ani buni. Nu o sa incep prin a va prezenta istoria Apple pe care multi o cunoastem, asa ca voi intra direct in subiect.

Daca exista un doemniu unde Apple bate toti ceilalti giganti din industrie, precum Microsoft, Nokia sau Samsung, sunt prezentarile. De fiecare data cand Apple lanseaza un produs, lumea se opreste si analizeaza viitorul produs din toate unghiurile. In ciuda faptului ca au o multime de bani pentru a prezenta produsele in orice maniera doresc, Apple recurge la simplitate si se adreseaza publicului larg prin prezentarile odata moderate de Steve Jobs.

Si pentru ca tot am adus vorba de simplitate, ganditi-va la design-ul produselor Apple. Transformati obisnuitul in ceva frumos! De ceva timp, fanii PC-urilor se bucura de cumpararea pieselor si construirea propriului sistem. In acelasi timp, producatorii de PC au manufacturat hardware-e standard pentru aplicatii standard. Apple nu a facut asta! Drept urmare avem un iMac superb, un Macbook Air foarte frumos si un iPhone uimitor. Altii se focuseaza numai pe soft si hardware, dar Apple se focuseaza pe tot.

Ca antreprenor veti auzi o multime de oameni si marketeri ce va vor spune ca trebuie sa ajunge-ti sa va cunosteti clientii, ceea ce inseamna sa ascultati si criticile, si de cele mai multe ori sunt numeroase. Apple a decis sa intoarca foaia si sa se concentreze pe ceea ce vor ei sa construiasca, indiferent de costuri. Cand Steve Jobs a prezentat iPad-ul, criticii stateau linie si aruncau insulte spunand la final ca iPad-ul nu va avea succes. Numerele spun altceva...

"Great ideas often receive violent opposition from mediocre minds." - A. Einstein

Traim in era in care strategiile de pret sunt peste tot. Oamenii nu stiu ce sa taxeze, si, in cele mai multe cazuri, tind catre preturi mici in loc sa stabileasca preturi in mod strategic in functie de piata. Inca odata Apple ignora aceasta strategie de stabilire a pretului si vinde produse de doua ori mai scumpe decat a competitorilor fara sa clipeasca. Cum face asta? Ei bine, prin doua metode:

1. construiesc produse frumoase, atractive pentru consumatorul care ii iubeste
2. isi justifica pretul prin caracteristicile si benificiile ce le ofera.

De primul punct am vorbit asa ca ma axez pe cel de-al doilea. Niciun alt computer nu poate egala display-ul iMac-ului de 27". Niciun alt soft nu se poate compara cu functiile care le oferta iTunes. Niciun laptop nu e la fel de subtire ca MacBook Air. niciun software nu e mai intuitiv, niciun produs nu e mai valoros decat Apple. Criticii se vor axa pe faptul ca caracteristicile de baza sunt aceleasi, si pot fi, dar nu asta e ideea. Ideea e ca Apple-ul e Rolls Royce-ul tehnologiei si a design-eului si clientii vor scoate din buzunar bucursi pretul cerut de Apple pentru produsele sale.

Nu are sens sa vorbim de megabytes, gigahertz, si puterea procesoarelor clientilor carora nu le pasa de jargoul tehnic. Aruncati o privire la orice pagina de produs Apple si veti vedea ca, desi se prezinta specificatiile tehnice, acestea sunt ascunse in spatele beneficiilor pe care clientii le urmaresc. In loc de rezolutia monitorului veti gasi cuvinte precum "edge to edge glass" sau "retina display" ori "LED backlightning". Bineinteles, jargoul este preznet pentru cei care sunt interesati, dar este prezentat intr-o lumina care te face sa inveti ce inseamna megapixels.

Ati auzit de unboxing? Nici eu pana nu am citit un articol depsre campaniile de marketing folosite de Apple. Exista foarte multi oameni care inregistreaza despachetarea noilor produse Apple proaspat achizitionate. Cautati pe Youtube si veti gasi sute de astfel de filmulete cu oameni de pretutindeni care au postat filmulete de cum isi despacheteazaprodusele Apple. Nimeni nu le cere acelor persoane sa isi posteze filmuletul cu experienta lor pe net. Apple mizeaza si se asigura ca experienta apple nu se incheie la casa de marcat. Au mare grija sa construiasca o experienta a consumatorului de la depsachetarea produsului pana la instalare.

Nu e un secret ca Apple a construit si au pus bazele celui mai mare fan club. Scriam intr0un post anterior de acest lucru iar Apple, la fel ca si alte companii isi creaza propriul club de fani si are grija de ei.

In final voi vorbi de nune. Ganditi-va...nu cumperi un Mp3, ci un iPod, nu cumperi un smartphone, cumperi un iPhone. Apple nu se multumeste in a fi doar lider in vanzari, ei doresc sa detina intreaga piata, ceea ce explica de ce au proiectat iTunes ca furnizor major de muzica, si de ce iPad-ul, avand avantajul de a fi prima tableta, a stabilit tendintele viitoarelor tablete.

De aiciinainte totul va fi in comparatie cu iPad, iPhone, iPod sau iTunes. Din pacate acest lucru e greu de duplicat dar nu imposibil. Pentru asta trebuie sa aveti un avans in a fi primul pe piata sau sa aveti o strategie de vanzare unica ce diferentiaza produsul dumneavoastra intr-un mod ce ii face pe oamnei sa isi doreasca sa fie primii care il achizitioneaza. iPhone-ul nu a fost primul pe piata dar a fost proiectat sa fie unic. iMac-ul nu a fost primul pe piata dar e singurul care conteaza.

Sunt fan Apple dar folosesc PC din diferite considerente. Aceasta e doar o scurta prezentare a tehnicilor de promovare abordate de Apple care pot fi implementate cu usurinta de orice companie.


R.I.P. Steve Jobs


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu